Zoeken

Betonstort dichtblok boortunnel Rotterdamsebaan

Dinsdagochtend 12 september was het zover en werd er door de Funderingscombinatie van de Rotterdamsebaan (een samenwerking van BAM Infra Speciale Technieken en Volker Staal en Funderingen), na een gedegen voorbereiding, vele vergaderingen en het vastleggen van personeel en materieel, de eerste kuubs beton gestort voor het dichtblok van de boortunnel van de Rotterdamsebaan.

W15-033 IMG_5056.JPG

Dichtblok boortunnel gestort: 2800 m³ Lage Sterkte Mortel in 45 uur.

Het dichtblok is nodig om de tunnelboormachine (TBM) een goede start te geven als deze vanuit de bouwkuip de ongeroerde grond in gaat.

Het moet voorkomen dat er een bentoniet uitbraak ontstaat (een zogenaamde blowout) als de druk op het boorfront wordt opgevoerd om de boorspoeling af te voeren.

Bij de Rotterdamse baan is het dichtblok 5 meter dik, 30 meter breed en 16 meter hoog. Dit dichtblok wordt gevormd in een damwandkuip, die na voorzien te zijn van stempeling, nat is ontgraven. Nadat de kuip was ingemeten en de laatste slib was verwijderd kon de betonstort starten.

Vanwege het doorboren wordt geen gewone onderwaterbeton toegepast maar een Lage sterkte Mortel (LSM). Dit is een mengsel van bentoniet en beton wat wel uithard maar het wordt niet zo hard als gewone beton.

In een continue doorlopende stort is er in circa 45 uur met 325 betonmixervrachten in totaal 2.800 m³ LSM vanuit de betoncentrale in Delft aangevoerd. Ondanks het feit dat juist in deze periode de eerste najaarsstorm woede kon de stort zonder onderbrekingen door gaan.

Na het uitharden van de LSM zal een deel van de damwandkuip worden getrokken om de boor ongehinderd te laten passeren.

Begin 2018 zal de TBM de eerste keer door het dichtblok boren voor de eerste tunnelbuis, medio 2018 moet dat nog een keer plaatsvinden voor de 2de buis.