Herstel Prinses Margriettunnel
Van calamiteit naar stabiliteit
In december 2022 constateerde Rijkswaterstaat schade aan het wegdek in de Prinses Margriettunnel in de snelweg A7 nabij Sneek. Aanleiding voor Rijkswaterstaat om de snelweg direct af te sluiten. Met het plaatsen van een enorme hoeveelheid ballast werd verdere vervorming voorkomen. Rijkswaterstaat ging direct op zoek naar een opdrachtnemer die kon helpen om de A7 zo snel mogelijk weer beschikbaar voor verkeer te maken én de calamiteit te verhelpen. Dankzij onze ruime ervaring in funderingstechnieken kwamen ze al snel bij ons uit: een combinatie van Van Hattum en Blankevoort en VSF.
Prioriteit: doorgang verkeer herstellen
Samen met Rijkswaterstaat is er binnen enkele weken een slimme aanpak bedacht en uitgevoerd om het ballastpakket qua volume zodanig terug te brengen dat begin februari 2023 voor beide richtingen weer een rijbaan kon worden opengesteld.
Herstelplan
Uit forensic engineering bleek dat de in 1976 geplaatste trekpalen waren bezweken door spanningscorrosie. In een zeer korte doorloopperiode werd door de ontwerpers van Van Hattum en Blankevoort en VSF een herstelplan uitgewerkt waarvan de uitvoering is gestart in april 2023 is gestart. In het plan was veel aandacht besteed aan zowel de fasering
als het veiligheidsplan om goed en veilig te kunnen werken met het doorgaande verkeer.
De gehele fundering van de tunnel is door de plaatsing van 1176 ankerpalen met lengtes van 18 tot 30 meter en in 236 wandankers vernieuwd en versterkt.
Werken tegen 11 meter waterdruk in
Vanwege een groot risico op verzakkingen is er voor gekozen om geen bemaling toe te passen. Dat was mogelijk door gebruik te maken van sluisjesmethode. De werkmethode kenmerkt zich door het gebruik van sluisjes om de opwaartse waterdruk op te vangen, waardoor bemaling niet benodigd is. Deze werkwijze vraagt weliswaar meer uitvoeringstijd, maar bemalen lag erg gevoelig in deze regio door de zettingen en schades tijdens de realisatie van de tunnel in de jaren '70.
Innovatieve steigerconstructie
Voor het plaatsen van de wandankers is samen met leverancier Peri een steigerconstructie met een verschuifbaar platform voor de ankerstelling bedacht die hydraulisch langs de wand van de tunnel werd verschoven.
In September 2025 is de Prinses Margriettunnel weer in zijn geheel opengesteld voor verkeer.