Grondvriezen in Amsterdam voor de Noord-Zuidlijn
Ter plaatse van het open havenfront / Natte Damrak in Amsterdam, voor het Centraal Station is VSF voor de firma Heijmans grondvrieswerkzaamheden aan het verrichten. Deze werkzaamheden worden uitvoerd ter voorbereiding van het het afzinken van het in aanbouw zijnde caisson.
VSF heeft middels pneumatisch afzinken reeds 2 van de 3 Caissons afgezonken. De werkzaamheden zijn onderdeel van de Noord-Zuidlijn en worden uitgevoerd voor DNZL (Dienst Noord-Zuidlijn). De caissons moeten met elkaar en een diepwand worden verbonden, met een voegconstructie. Om deze voegconstructie te kunnen maken is gekozen om middels grondvriezen deze tijdelijk waterdicht met elkaar te verbinden. Keuze voor grondvriezen is vanwege de risico?s op waterdichtheid en de grote diepte -18 m NAP. Door verwijdering van het kopschot in het caisson kan de tussenliggende grond worden verwijderd en de voegconstructie worden gemaakt. Het grondvriezen gaat middels het stikstof, wat een krachtige methode is, de eerste voeg is ingevroren in 8 dagen, waar je normaal met de pekelvries-methode al snel 3 tot 4 maal zolang over doet.