Zoeken

Bouw fietsenstalling onder water in Amsterdam

In opdracht van gemeente Amsterdam bouwt Van Hattum en Blankevoort in het centrum van de hoofdstad een fietsenstalling voor 4.000 fietsen. Project IJboulevard is gelegen in het IJ achter het Centraal Station. De fietsenstaling is voorzien van een aanvaarbescherming tegen de scheepvaart, waarbij het dak van de fietsenstalling wordt ingericht als wandelboulevard voor het publiek.   Voor de tender van project IJboulevard is samengewerkt met VolkerWessels-ondernemingen Volker Staal en Funderingen en VolkerWessels Infra Competence Centre. Andere VolkerWessels-partijen die hierin participeren zijn:, Homij Technische Installaties en Van Kessel Sport en Cultuurtechniek. De vormgeving is door architectenbureau Venhoeven CS verzorgd en RHDHV heeft bijgedragen aan het ontwerp van de aanvaarbescherming.

IJboulevard_overview_ (c) VenhoevenCS.jpg

Visuals: VenhoevenCS/b1design

Waterbouwkundig project

IJboulevard is een waterbouwkundig project wat Van Hattum en Blankevoort op het lijf is geschreven; een civiele constructie voor de fietsenstalling die op een externe locatie wordt voorgebouwd en over het water wordt getransporteerd naar de projectlocatie. Hier wordt in het water voor de fietsenstalling een vrijstaande aanvaarbescherming gerealiseerd, die de bestaande kade en de fietsenstalling beschermt tegen eventuele aanvaringen van het scheepvaartverkeer op het IJ. De fietsenstalling wordt bouwkundig ingericht met een verlaagd plafond en technische installaties, ook voor het fietsparkeren. Door middel van deze wayfinding wordt het mogelijk om snel je fiets te kunnen parkeren en trein op tijd te kunnen halen op het station. In dit project kunnen we onze ervaring inzetten die we hebben opgebouwd met ondergronds (fiets)parkeren.

Duurzaam

Het plan voor IJboulevard is een integraal ontwerp: toekomstbestendig, klimaatadaptief en natuurinclusief. Met aandacht voor een zo laag mogelijk energieverbruik en gebouwd met zo weinig mogelijk materialen. Daarbij zijn de gekozen materialen duurzaam en zo veel mogelijk recyclebaar. Het ‘low tech’ installatieconcept vormt ook een integraal onderdeel van het ontwerp.Het IJ is een waardevol ecosysteem. Om de stroming van de natuur zoveel mogelijk te behouden en waar mogelijk te bevorderen zijn verschillende natuurinclusieve maatregelen opgenomen.

Extra ruimte

Met enkele ingrepen in het constructieve ontwerp, is meer ruimte gecreëerd dan was gevraagd. Deze ruimte wordt benut voor een betere doorstroming en meer overzicht. De entreezone is verruimd in oppervlakte en heeft een extra hoog plafond gekregen. De ruime en kolomvrije opzet van de stalling, in combinatie met royaal daglicht en goede zichtbaarheid en centrale positie van de beheerder, geven de bezoeker op elk moment van de dag een veilig gevoel.

De voetganger centraal

Eén van de belangrijke ambities was meer ruimte voor de voetganger. Aangezien trottoirs voor meerdere functies gebruikt worden en de drukte in de stad toeneemt, is ruimte voor voetgangers niet vanzelfsprekend.  De ondergrondse stalling is ontworpen als verlengstuk van de openbare ruimte. Extra ruime trapgaten met grote glasoppervlakten geven vanaf de boulevard al zicht op de lichte en uitnodigende stalling.

Er is inmiddels gestart met het voorontwerp van de fietsenstalling. De tweede helft van dit jaar vinden buiten de eerste voorbereidende werkzaamheden plaats voor de start van de realisatie begin 2021. Volgens planning wordt de fietsenstalling begin 2023 in gebruik genomen.