Bij een caisson wordt een constructie op het maaiveld gebouwd, waarbij onder de constructie zogenaamde snijranden worden gemaakt. Deze randen zijn ca. 2 meter hoog, waardoor na de bouw van de constructie mensen onder de vloer van de constructie kunnen komen. Door onder de constructie met behulp van waterkanonnen en zandpompen de grond te verwijderen, zakt het caisson. De uitkomende grond wordt middels een hydraulisch grondtransport afgevoerd. Op het moment dat onder het caisson de grondwaterstand wordt bereikt, wordt er verhoogde luchtdruk toegepast, om nog steeds 'in den droge' te kunnen werken. Het personeel moet dan door een luchtsluis in- en uitgeschut worden. Bij deze techniek worden in de caissonwet hoge eisen gesteld aan de veiligheid van het personeel. In combinatie met factoren als bentonietsmering langs de wanden en in- of uitwendige ballast, wordt het caisson nauwkeurig op de geplande plaats en diepte gebracht. Eenmaal op diepte wordt de werkruimte afgevuld met beton. Bekijk het filmpje op Youtube over het afzinken van het caisson in IJmuiden Voor vragen en toepassingsmogelijkheden over deze en onze andere technieken kunt u contact opnemen met VSF.
Naam project |
Opdrachtgever |
Caisson Binnenhoofd Nieuwe Zeesluis, IJmuiden |
OpenIJ EPC v.o.f. |
Caisson Buitenhoofd Nieuwe Zeesluis, IJmuiden |
OpenIJ EPC v.o.f. |
Caissons Neue Bahnbrücke Kattwyk, Hamburg (D) |
Arbeitsgemeinschaft (ARGE) Neubau Kattwykbrücke |
Startschachten Noord-zuidlijn (deel 1,2,3), Amsterdam |
Heijmans |