HomeStaalBruggenLangzaam Verkeer Bruggen Niet Beweegbaar

Langzaam Verkeer Bruggen Niet Beweegbaar

De meeste vaste bruggen voor Langzaam verkeer worden met een vrije overspanning gebouwd.
Voor grotere overspanningen zijn vaak architectonische wensen maatgevend voor het ontwerp, hier kunnen boogbruggen, pyloon-/tuibruggen of bruggen met hangstangen uit voort komen.
Dit kan gebaseerd zijn op plaatstalen dekken met buisprofielen, kokerliggers, trogprofielen, plaatstaal of combinaties van profielstaal met Azobé hout of Composiet dek. Ook kunnen speciale vormen gecreëerd worden met plaat gezet staal.

Onze specialisatie ligt met name op bruggen met grote overspanning en bij voorkeur gelegen op of aan het water.

 

Toepassing

Echter: uitzonderingen bevestigen de regel en de Passerelle in Roosendaal is hier een mooi voorbeeld van: Een fiets en voetgangers brug over 19 sporen en perrons ter lengte van maar liefst 166 meter en dit alles in binnenstedelijk gebied nabij monumenten, kabels en leidingen en sporen en trilling gevoelige panden.
Ook bleven sporen en perrons in gebruik waarbij overlast voor stationsomgeving en spoorwegexploitant is geminimaliseerd.
De montage van de brug vond plaats binnen één gefaseerde buitendienststelling van het spooremplacement gedurende 72 uur.
Om vervormingen aan monumentale bebouwing te voorkomen is gebruik gemaakt van monitoring en inzet van specialistisch materieel .
Binnen deze UAV-GC opdracht verzorgde VSF naast het architectonisch, constructief en uitvoeringsontwerp ook het proces- en projectmanagement incl. vergunningen en omgevingsmanagement.
De brug is gerealiseerd met onderhoudsarme duurzame materialen.

Ook de Taurusbrug in Hoofddorp heeft een nominatie ontvangen voor de Nationale Staalprijs en deze keer die van 2016, hier zijn wij natuurlijk enorm trots op.
De brug is in twee richtingen gekromd en bestaat uit een fiets- en een voetgangersbrug die na circa 11,5 meter splitsen van elkaar.
De voetgangersbrug heeft vervolgens een golvend verloop terwijl de fietsbrug een lichte bocht beschrijft om uiteindelijk ter plaatse van de oever weer met elkaar verbonden te worden middels het sluitdek.
Om de wens van de architect (met alle krommingen en golvingen) realiseerbaar te maken betekende dit een uitdaging tijdens de fabricage om de secties binnen nauwe toleranties te bouwen en bij montage om alle secties strak op elkaar te laten aansluiten.

Waar toegepast

 Naam Project Opdrachtgever 
 Taurusavenue, Hoofddorp KWS Infra
 Passerelle, Roosendaal Prorail
 3 fietsbruggen Maarssen op Buuren Maapron
Amsterdamsebrug, Amsterdam Combinatie KWS-Mercon

 

 

+