icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Rotterdamsebaan

De Utrechtsebaan is de belangrijkste toegangsweg van Den Haag. Van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitgaat, rijdt veertig procent via deze weg. Dat leidt elke dag tot files en bovendien hebben de aangrenzende woonwijken veel last van sluipverkeer. De nieuwe Rotterdamsebaan zorgt ervoor dat de druk op de Utrechtsebaan afneemt en het verkeer zich beter verdeelt.  

Opdrachtgever
Metropoolregio Rotterdam Den Haag (uitvoering door gemeente Den Haag)
Aannemer
Combinatie Rotterdamsebaan bestaande uit BAM en VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis
Uitvoering Funderingsdeel VSF
2016-2018

Het project

De Rotterdamsebaan bestaat voor een deel uit een geboorde tunnel. Deze tunnel gaat de Victory Boogie Woogietunnel heten. Kenmerken van de Victory Boogie Woogietunnel van de Rotterdamsebaan zijn:

  • het ondergrondse deel van de Rotterdamsebaan is ongeveer 1.860 meter lang, daarvan is het geboorde deel ongeveer 1.640 meter lang
  • de boortunnel bestaat uit 2 tunnelbuizen van circa 10 meter doorsnede
  • de buizen liggen op ongeveer 4 meter afstand van elkaar
  • de buizen zijn om de 250 meter met elkaar verbonden door dwarsverbindingen
  • de doorrijhoogte voor het verkeer is 4,70 meter
  • elke tunnelbuis heeft 2 rijstroken
  • het diepste punt van de weg ligt op ongeveer 29 meter onder de grond, ter hoogte van de volkstuinen in Voorburg-West.

 

Funderingswerkzaamheden

Volker Staal en Funderingen heeft in opdracht van de Combinatie Rotterdamsebaan tussen september 2016 en mei 2018 samen met BAMInfra diverse funderingswerkzaamheden uitgevoerd voor dit project. De volgende technieken zijn  uitgevoerd: 

 

Voor de startschacht:

  • Bodeminjectie
  • LSM wand
  • Combiwand
  • Geboorde en getrilde gewi-palen
  • Strengankers
  • Prefab palen

 

Voor de ontvangstschacht:

  • Diepwanden
  • Geboorde Gewi-palen

 

Voor de verdiepte ligging:

  • Prefab palen
  • Vibrocombinatiepalen



Een paar getallen

Om een indruk te krijgen van de grootte van het werk, een paar getallen: gedurende het werk is er zo'n 45.000 meter gewi-ankerpaal geboord en is er ruim 25.000 meter vibrocasing de grond in geheid en weer getrokken.