icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

Gewi-palen en schroefgroutankers HOV Dichterswijk

In opdracht van de gemeente Utrecht voert hoofaannemer Combinatie HOV Dichterswijk (bestaande uit KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort) de aanleg uit van de busbaan Dichterswijk. Volker Staal en Funderingen bracht in opdracht van de combinatie in een aantal fases de benodigde groutankers en groutpalen aan.

Opdrachtgever:
Gemeente Utrecht
Soort contract
D&C
Betrokken VolkerWessels bedrijven

Het project

Het project bestaat in hoofdlijnen uit het aanbrengen/maken van:

  • een vrij liggende busbaan in het centrum van Utrecht;
  • een verbreding van de Nelson Mandelabrug om voldoende ruimte te creëren voor de busbaan d.m.v. 2 composieten fietsdekken;
  • een fietsonderdoorgang voor de Kanaalweg, onder de aanbrug van de Nelson Mandelabrug.

Het funderingswerk

De werkzaamheden die door Volker Staal en Funderingen werden uitgevoerd voor dit project zijn:

 

- Leveren en aanbrengen van 90 stuks schroefgroutankers, in twee fasen.

- Leveren en aanbrengen van 124 stuks GEWI-palen, als verankering voor de onderwater
  betonvloer, systeem dubbelverbuisd boren

 

Werkmethode schroefgroutankers

De schroefgroutankers worden met onze Volvo met boormakelaar zogenaamd “over de kop” aangebracht en hebben een lengte variërend tussen de 9 en 12 meter. De damwand die verankerd wordt, is onderdeel van de bouwkuip waarin de onderdoorgang wordt gerealiseerd. De damwand maakt daarnaast in de uiteindelijke situatie ook deel uit van de onderdoorgang en is zodoende een definitieve constructie.
Naast het boren van de ankers is ook het laswerk van de ankerstoelen door VSF uitgevoerd. Natuurlijk volgens de NEN1090 norm met executieklasse 2 en 3. 

Werkmethode Gewi-palen

De in totaal 124 Gewi-ankerpalen voor de onderdoorgang zijn zowel van het land als vanaf een ponton uitgevoerd.
Deze palen fungeren als verankering voor de onderwater betonvloer. Wij zijn gestart met het aanbrengen van de GEWI-palen van de waterkelder en de toeritten, deze konden nog vanaf het maaiveld gerealiseerd worden.
Aanvankelijk was het de bedoeling om de ankerpalen aan te brengen middels het boorsysteem met een enkele buis i.c.m. het buitenom spoelen van de grond. Echter bleek er een sterk doorlatende laag (waarschijnlijk grof zand en/of grind) in de bodem te zitten, welke niet zichtbaar was op de sondering. Hierdoor zijn we overgeschakeld naar het systeem “dubbelverbuisd boren”. Hierbij spoelt men tussen de binnen en de buitenbuis waardoor de invloeden van de omliggende bodem buitenspel gezet worden.