HomeProjecten RI-palen Station RAI Amsterdam

RI-palen Station RAI Amsterdam

Volker Staal en Funderingen heeft als eerste funderingsbedrijf in Nederland Rüttel-Injectiepalen toegepast.

De palen zijn toegepast als trek- en drukpalen voor het formeren van de bouwkuip van het nieuwe metrostation RAI van de Noord-Zuid lijn. In de gebruiksfase zullen de palen drukkrachten opnemen maar in de bouwfase zullen de palen op trek worden belast.

In eerste instantie was het de bedoeling dat er in de kuip vibrocombinatiepalen zouden worden gebruikt maar ter voorkoming van trillings- en geluidsoverlast is er gekozen voor RI-palen. Dit type paal wordt vooral in Duitsland veel toegepast voor bouwkuipen.

De palen zijn zowel in een reeds ontgraven kuip vanaf een heitraverse als vanaf maaiveld aangebracht.

Vanaf de traverse werd met een speciale makelaarstelling gewerkt. De makelaar van de heistelling kon tot 12 meter onder water worden afgezonken, zodat de palen zonder overlengte (met een trilblok wat geschikt was gemaakt voor onderwaterwerk) op diepte worden gezet.

In de bouwkuip voor het station, met een lengte van 160 meter en een variërende breedte van 20 tot 29 meter, zijn in totaal 550 palen aangebracht.

In de toeritten en de uitbouwen zijn nog eens ca. 400 palen vanaf een heitraverse getrild. Vanaf maaiveld zijn ca. 50 palen met een makelaarstelling getrild.

Het inbrengen ging gepaard met minimale geluids- en trillingshinder en bleek in deze gevoelge omgeving een uitstekend alternatief voor geheide palen.
De RI-palen hadden een lengte tot 24 meter en waren voorzien van een verdikking waardoor bij het intrillen ruimte in de grond ontstond die werd opgevuld door grout. Dit grout werd tijdens het intrillen middels kunststofleidingen langs het bint bij de punt van de paal onder druk uitgeperst.

Minimale geluids-en trillingshinder

Het inbrengen ging gepaard met minimale geluids- en trillingshinder en bleek in deze gevoelge omgeving een uitstekend alternatief voor geheide palen.
De RI-palen hadden een lengte tot 24 meter en waren voorzien van een verdikking, waardoor bij het intrillen ruimte in de grond ontstond die werd opgevuld door grout. Dit grout werd tijdens het intrillen middels kunststofleidingen langs het bint bij de punt van de paal onder druk uitgeperst.

Feiten & cijfers

  • Opdrachtgever
    Projectbureau Noord-Zuidlijn
  • Hoofdaannemer
    Van Hattum en Blankevoort
  • Gebruikte VSF-technieken
    RI-palen, stempeling
  • Uitvoeringsperiode
    2007-2009
  • Projectcategorieën
    Funderingen
+